6 maj: Inbjudan till vägstädning 23 maj

Hej!  
Nu är det snart dags för årets vägstädning som äger rum lördagen den 23 maj med start kl. 9.00 med efterföljande fika på stranden vid Högmalmsbadet. Vi hoppas att vi blir många som hjälps åt att rusta våra vägar och samtidigt passar på att träffa både nya och gamla grannar. 

Vad som ska göras på våra vägar: 

  • Rensa sly, ta bort grenar och träd vid behov. Den fria höjden måste vara 4,6 meter för att större fordon ska komman fram och på bredden ska det gärna vara fritt 2 meter från vägkanten om möjligt och minst 1 meter. Tänk på att smått sly snabbt växer till sig. (Varje tomtägare ansvarar själv för den växtlighet som finns på den egna tomten som gränsar mot vägen.) Alla grenar och allt ris ska samlas och köras till återvinningen här på Djurö. Inga rishögar får lämnas kvar. 
  • Potthål ska fyllas igen med grus på grusvägarna. Det finns grushögar på samtliga vägar. Potthålen i asfalten på Högmalmsvägen ska fyllas igen med kallasfalt som tillhandahålls av föreningen. Diken och vägtrummor ska rensas så att vatten kan ledas bort obehindrat, samt inventera vägtrummornas skick. 
  • Samtliga reklamlappar som satts upp av olika företag ska tas bort och skyltar ska ses över. 
  • Väghinder i form av väggupp ska sättas ut och monteras i syfte att bilister inte ska köra för fort. 

Samlingsplatser kl. 9.00:  

  • Slangudden vid tvära svängen vid stamfastigheten för Slanguddsvägen. 
  • Brevlådorna på Svarthöjdsvägens början för Lidvägen samt Svarthöjdsvägen med bivägar 
  • Korsningen Högmalmsvägen/Lillgärdsvägen för Lillgärdsvägen, Bergskogsvägen och Kristinelundsvägen. 

På varje samlingsplats kommer det att finnas representanter från styrelsen som informerar om vad som behöver utföras. Det kanske inte är på den ”egna”vägen som något behöver åtgärdas så vi ser gärna att alla är beredda på att rycka in där det bäst behövs. Ansvaret för Högmalmsvägen är naturligtvis gemensamt. 

Ta gärna med verktyg som röjsågar, grensågar, sekatörer, räfsor och skottkärror om ni har. Om du har tillgång till bilsläp får ni gärna ta med det så vi har flera släp att tillgå även om föreningen också hyr in släp.  

Fika ca kl. 12.00 vid Högmalmsbadet 

Efter att vi jobbat klart, ca kl.12, bryter vi och tar en gemensam fika vid bryggan vid Högmalmsbadet. Vi kommer ordna med mackor och kaffe samt dryck för barnen. För att veta hur många vi blir, vill vi att ni anmäler er senast den 20 maj på mail till: styrelsen@hogmalmarna.se med uppgift om hur många ni är. 

Varmt välkomna! Hälsar Styrelsen /www.hogmalmarna.se 

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookie används.